Selgitused:
+ - varustus on nõutav;
– - varustus ei ole nõutav;
* - nõutav sertifikaat/markeering (SOLAS, CE või ISO);
** - nõutav väikelaeval, kus kasutatakse lahtise leegiga küttekeha, põlevai vedelikke või gaasiseadmeid, sisemootorit või üle 25kW võimsusega päramootorit
C* - C-kategooria väikelaeva kasutamisel merel kuni 5 meremiili kaldast ja sisevetel kuni 9 kilomeetrit kaldast on nõutav vähemalt D-kategooria varustus koos ** nõudega.“;
• ujuvtoru põhimaterjali tüübi järgi: HYPALON või PVC
• põhja ja põranda tüübi järgi: jäik põhi (fiiberklaas või alumiinium), põrandalauad, õhktekk, liisttekk
• põhifunktsioon ja mugavusastme järgi: väikepaadid, abipaadid, sportpaadid, töö (vastpidavad) paadid, luksuspaadid jne.
Miks valida täispuhutavat?
Kõigi täispuhuvate paatide eeliseks on nende täispuhutavad ujuvtorud. See iga täispuhutava paadi kõige tähtsam osa annab neile erakordseid omadusi: paat muutub umbes 2 korda laiemaks, mis märgatavalt suurendab selle stabiilsust. Täispuhutavate ujuvtorude ja keskmise-V või sügava-V põhja kombinatsioon teeb meresõiduomadused tõeliselt fantastiliseks. Paadil on tänu mitmik-õhukambritele suurepärane ujuvusmaht. See garanteerib uskumatu turvalisuse, kandevõime ja reisijate mahu.
Kere peamised osad on kerged ja painduvad. See muudab paadi kergeks, portatiivseks, lihtsalt hoiustatavaks ja transporditavaks. Kuid kõigil täispuhutavatel paatidel on natuke lühem eluiga ja need vajavad rohkem hoolt ning hooldust oma kasutusajal. Põhjus on jägnev: enamus paindlikke materjale on tundlikumad kui metalltükk. Siiski aastatega muutub antud probleem üha vähemtähtsaks: tehniline progress ja keemiatööstus pakuvad üha paremaid ja tugevamaid materjale.
Tabel 1. Tavaline paat vs täispuhutav paat
Omadused | Tavaline paat | Täispuhutav paat |
Turvalisus | VÄIKSEM | SUUREM |
Stabiilsus | VÄIKSEM | PALJU SUUREM |
Floteeritavus | VÄIKSEM | SUUREM |
Mahud | VÄIKSEM | SUUREM |
Paadi kaal | SUUREM | VÄIKSEM |
Hooldus | VÄIKSEM | SUUREM |
Eluiga | 15-20 AASTAT | 10-15 AASTAT |
Hoiuruum | SARNANE | SARNANE |
Hind | SARNANE | SARNANE |
Kuidas valida õige paadi suurus?
Seega, olete otsustanud osta täispuhutava paadi! Meie õnnitlused!!! Nüüd soovime anda teile soovitusi paadi suuruse valiku kohta. Pidage silmas mõningaid asju:
• Juhul, kui vajate abipaati oma jahile või mootorpaadile – tehke kindlaks, et teate täpselt mõõtusid, mis on sobivad teie jahi abipaadile ja paadi tõstesüsteemi maksimum tõstejõudu.
• Paadi suurus on otseses seoses mootori MAKSIMUM võimsusega, MAKSIMUM reisijate arvuga ja kandejõuga.
• Kui plaanite hakata kasutama paati veesuusatamisel – paati peab saama varustada vähemalt 25HJ võimsusega mootoriga.
• Reisijad: enamasti on maksimum reisijate arv äratoodud paadi Tehnilises kirjelduses ja istekohtade arv ning tegelikud kohad on erinevad. Esiteks peate otsustama, paljusid inimesi peate sõidutama ja seejärel kontrollige mitu istekohta on paadis.
Valige oma GRAND paat!
Täispuhutavate GRAND paatide valik on piisavalt lai katmaks kõige populaarsemaid täispuhutavate paatide rakendusi. Lihtsalt vaadake allpool asuvat võrdlustabelit ja leidke endale mudel, mis on teie vajadustele kõige lähedasem!
Hypalon või PVC ?
Kõigepealt mõned laused täispuhutavate paatide materjalide kohta üleüldiselt. Maksimum õhupidamise saavutamiseks on kõrgkvaliteediliste täispuhutavate paatide põhimaterjal tavaliselt viiekihiline:
• Üks keskmine sisekiht: see on tugevdatud koortriide baasil valmistatud tugev sünteetiline riie.
• Kaks sisekihti: riie on kaetud õhutiheda paindliku materjaliga, mis teeb riide õhutihedaks ja on kõrge kleepuvustasemega.
• Kaks väliskihti: Kaetud õhutiheda painduva materjaliga, mis peab vastu kriimustustele ja suurendab UV-resistentsi ja õhutihedust.
Kõige populaarsem materjal tugevaks koortiks on POLÜESTER tihedusparameetriga 1100 DTEX vabaaja paatidele ja 1680 DTEX professionaalsetele. Kattematerjalid võivad olla erinevad ja sõltuvad teie valikust. Hetkel on olemas palju erinevaid materjalide nimetusi ja kaubamärke täispuhutavatele paatidele, aga kõik need on ühendatud KAHTE peagruppi: ELASTOMERID JA PLASTOMERID.
Elastomeerid on termo-reaktiivsed materjalid, mis kunagi ei muutu plastiliseks kui neid kuumutatakse peale tootmist – peamiselt need kõik on kummi sordid. Ja on kaks materjali, mis on vaieldamatult juhtivad elastomeermaterjalid täispuhutavatele paatidele üle maailma: HYPALON ja NEOPREEN.
HYPALON omab suurepärast keemilist resistentsust ja stabiilsust UV-kiirte vastu, kuid siiani on see kallis. NEOPREEN ei ole sama silmapaistvalt stabiilne kui HYPALON, aga selle stabiilsus on piisavalt kõrge, mis tänu selle atraktiivsele toormaterjali hinnale muudab selle kasutamise garanteerituks. Põhiliselt kasutatakse neid kahte materjali järgmiselt: NEOPREEN – paadi ja torude sees, HYPALON – väljas. See kombinatsioon on kõige populaarne puhkepaatidele. Ainult HYPALON-kattega kangad (mõlemal küljel) on kasutuses militaar- ja mõningatel kaubanduslikel eesmärkidel, kus hind ei mängi nii suurt rolli kui muud omadused.
Üks kõige tähtsamaid omadusi on mõlema materjali puhul nende kõrge maksimum töötemperatuur kuni 140C. Plastomerid on termoplastilised materjalid (need võivad muutuda kuumutamisel vedelaks). Peamised näidised on PVC (polüvinüülkloriid) ja PU (polüuretaan). PU on uskumatult vastupidav kriimustustele – suurepärane materjal, aga liiga kallis olemaks põhimaterjaliks. Juhtiv materjal on PVC. Võib kohata paljusid erinevaid termoplastiliste materjalide nimetusi, aga kõik need on PVC lihtsalt erinevate koostistega. Ja hind on SUPER! Seega, kui räägime täispuhutavate paatide materjalidest, on valik: kas HYPALON või PVC.
Tabel 2. PVC vs Hypalon
Omadused | PVC paat | HYPALON paat |
Vastupidavus | SAMA | SAMA |
Vastupidavus kriimustustele | SARNANE | SARNANE |
UV-resistents | KÕRGE | VÄGA KÕRGE |
Vastupidavus temperatuurile | KESKMINE | VÄGA KÕRGE! |
Keemiline resistents | KESKMINE | VÄGA KÕRGE |
Eluiga | KUNI 10 AASTAT | KUNI 30 AASTAT |
HIND | KESKMINE | 20-60% KÕRGEM |
Paljudes parameetrites on need materjalid väga sarnased: kaasaegne tehnoloogia ja PVC täiustamine vähendavad erinevust aste astmelt. Praktilisest küljest vaadatuna on kõige tähtsamad erinevused:
- VASTUPIDAVUS TEMPERATUURILE. See teeb HYPALONI eelistatuks kuuma kliimaga piirkondades (ekvatoriaalne, subekvatoriaalne, troopiline ja osaliselt subtroopiline), kus paadi pinna temperatuur võib kergesti ületada taseme 80-90 C. PVC on seal samuti kasutatav, aga peate olema paadiga ettevaatlikum. Keskmise ja külma kliimaga piirkondades kaob see vahe täielikult.
- ELUIGA: PVC on tundlikum UV-kiirgusele kui HYPALON. Praeguseks aga on spetsiaalsed keemilised lisandid PVC-s selle probleemi peaaegu lahendanud – 10 aastane paadi eluiga on rohkem kui reaalne.
- HIND. HYPLATON materjalid on praegu 5-6 (!!!) korda kallimad kui PVC. Kokkuvõtteks, PVC paadi võrdlusel HYPALON paadiga on maksumus peaaegu KAHEKORDNE (!!!) volditavatele paatidel ja 40-60% kõrgem jäiga kerega paatidele. Erinevus on rohkem kui põhjendatud.
- KOKKUVÕTE: Valige HYPALON kui kavatsete paati kasutada KUUMADES piirkondades, kui otsite KÕRGVIIMISTLUST ja ei muretse hinna pärast. Muudes situatsioonides teenib PVC teid edukalt!
Kokkuvolditav või jäik täispuhutav paat?
Kokkuvolditavad paadid on klassikaline näide täispuhutavatest paatidest, mis on tekkinud esimestest täispuhutavatest väikestest aerupaatidest ja armee kummipaatidest. Muidugi kaasaegsed kokkuvolditavad on piisavalt täiendatud: rõhtpuu mootori jaoks, kõvad põrandalauad, V-kujulised põhjad ja paljud muud suurepärased omadused. Kõik on suurepärane, peale ühe asja – põhja. See on pehme! Mõnes olukorras on see hea, aga mõnes halb. Pehme põhi annab võimaluse randuda metsikutel randadel ilma et peaks muretseme kere vigastuste pärast – see on pehme! Kõik kokkuvolditavad paadid on kokkupandavad ja väga portatiivsed. Super! Aga… Aga iga kokkuvolditav unistab jäiga täispuhutava paadi omadustest: JÄIGAD TÄISPUHUTAVAD PAADID – TÄISPUHUTAVAD PAADID JÄIGA KEREGA. Jäik täispuhutav paat on kombinatsioon täispuhutavast ja traditsioonilisest paadist – midagi vahepealset. Jäik täispuhutav paat on katse kombineerida kõik täispuhutava ja traditsioonilise paadi eelised ning elimineerida kõik nende puudused. Ja näib eduka ja paljulubava katsena.
Näiteks:
• Pehme põhja takistus vees liikumisel on kõrgem kui kõvadel materjalidel nagu metall või plastik – seega kokkuvolditav ei ole parim kihutaja. Kõrged kiirused on jäikadele täispuhutavatele paatidele.
• Pehme materjali olemus võimaldab ainult küllaltki lihtsaid kokkuvolditava paadi vorme. Isegi kui põhi on V-kujuline, ei ole paljud hüdrodünaamilise teooria ideed võimalikud kokkuvolditavatel. Aga see võib olla lihtsalt täide viidud jäikadel paatidel.
• Järgmine punkt: mugavus ja jäik tunne. Kokkuvolditavad on suurepärased sportlikuks kasutamiseks, kui seal ei ole midagi erilist ja kõik on küllaltki askeetlik. Aga jäik täispuhutav paat võib pakkuda täielikku mugavust – nendel on muidki võimalusi.
• Järgmine punkt: kokkupanemine! Jäiga täispuhutava paadiga ei pea te treenima oma muskleid iga kord kui lähete paadiga sõitma – kõik on valmis, ainult pumpa täis ja mine!
Jäik täispuhutav paat on lihtsalt teist tüüpi täispuhutav paat – see on teine naudingu tase. Praktiliselt enamus inimesi muutub jäiga täispuhutava paadi fänniks pärast selle järgiproovimist. Muidugi, jäik täispuhutav kummipaat on kallim ja raskem, vajab rohkem ruumi ja hoolt, kuid see on mõtlemisaineks.
Tabel 1. Jäik täispuhutav paat vs kokkuvolditav paat
Omadused | Kokkuvolditav paat | Jäik täispuhutav paat |
Meresõiduomadused | HEA | SUUREPÄRANE |
Kiirus | KESKMINE | KÕRGEM |
Mugavus | KESKMINE | PALJU KÕRGEM |
Omadused | PEAMISELT BAAS | VÄGA PALJU |
Kokkupanemise aeg | KESKMINE | VÄGA KÕRGE |
Vastupidavus | KESKMINE | PALJU TUGEVAM |
Hoiuruum | KESKMINE | PALJU SUUREM |
Paadi kaal | KERGE | RASKEM |
HIND | KESKMINE | KALLIM |
Põrandalauad, õhktekk või liist-tekk?
Kokkuvolditav täispuhutav paat kõva tekiga (puidust või alumiiniumist põrandalauad) on täispuhutavate paatide traditsiooniks. Tavaliselt sisaldab see põrandalaudu (valmistatud veekindlast vineerist või alumiiniumist), mis on ühendatud rist- ja külg-alumiiniumprofiilidega, mis omakorda on tugevduseks. Latt-tekk on paadipõranda lihtsaim versioon: puidust liistud lamedal põhjal. See on väga kerge, ei nõua palju hoolt, aga on küllaltki resultatiivne, kui põhi on lame. Õhktekk (või täispuhutav põrand) on uuendus, mis on tulnud umbes 10 aastat tagasi ning muutunud väga populaarseks. Iga õhkteki südamikuks on niinimetatud “topeltsein” või “"drop-stitch"-kangas – briljantne tehniline idee, mis lubab realiseerida antud projekti kõrgel tehnilisel tasemel. Kaks õhutihedat PVC-ga (või HYPALON-ga) tugevdatud kanga kihti on kinnitatud 40-50mm kaugusele paljudes soontena (2-5 soont igal ruutsentimeetril). Peale välisääre kinnitamist õhukindlalt, muutub see väga tugevaks ja kõvaks plaadiks täispumpamisel. Selle täispumpamiseks on vaja spetsiaalset kõrgsurvepumpa, sest õhktekkide nominaalsurve on 4-5 korda suurem kui täispuhutaval torul. Õhutekkide kaks parimat omadust on:
• Madal kaal (7 kg - 15 naela 3,5 m(12') pikkusel paadil 24 kg – 53 naela põrandaplaadi asemel).
• võite unustada mehhaanilise kokkupanemise - lihtsalt puhuge täis ja valmis! Aga kahjuks on need ainsad plussid. Medali teine külg ei ole nii hea:
• Õhktekk on väga õhuke, olles tundlik intensiivsele kasutusele ja kriimustustele, mis tunduvalt vähendab eluiga. Õhktekiga ei ole paat nii kõva kui põrandaplaatidega.
• Ja lõpetuseks on õhktekiga paat 20-30% kallim kui põrandalaudadega paat.
KOKKUVÕTE:
• Õhktekiga kokkuvolditava paadi võite valida siis, kui vajate mida väga kerget ja ei soovi raisata oma aega paadi kokkupanemisele. Maksimum hooldus ja õrn kasutamine – seda nõuab paat teilt!
• Liisttekk on hea alternatiiv õhktekile kuna see on samuti KERGE JA PORTAALNE. See lubab palju tugevamat ringikäimist kui õhktekk. Mõelge sellest, et kui vajate väikest PRAKTILIST abipaati ja kiiruse arendamine ei ole teie jaoks kõige tähtsam.
• Põrandaplaatidega paat on kindlasti parim valik enamikel muudel rakendustel!!!
Garantii formaalsused
GRAND esimese sammuna peate ÄRA TÄITMA PAADI GARANTIIKAARTI ja saatma selle tehasesse. Võite teha seda ise või kohaliku edasimüüja abiga. Sellest hetkest on teil tõeline garantii. ÄRGE UNUSTAGE SEDA TEGEMAST!!! Juhul, kui ostate valmis paadi koos paigaldatud mootoriga, ärge unustage samuti võtmast mootori garantiikinnitust. Lisaks pidage meeles alles hoida müüja originaal ostukviitung: garantiijuhtumi korral on originaal ostukviitung ja garantiikaart vajalikud.
Ostujärgne kontroll-loend
Lõpuks on paat teile kätte toimetatud. On paar mõnd lihtsad aga tähtsad asjad, mida peate tegema peale paadi kättesaamist:
• Kontrollige, et paadi transportpakend ei oleks vigastatud. Pakendi vigastuste korral soovitame teil teha vigastustest mõned pildid – see aitab kindlasti probleemide korral paadiga.
• Avage pakend
TÄHTIS!!! OLGE PAKENDI AVAMISEL ERITI ETTEVAATLIK TERAVATE ESEMETE KASUTAMISEGA (NUGA, KÄÄRID JNE.) - VÕITE VÄGA KERGELT VIGASTADA TÄISPUHUTAVAT TORU KUNA SEE ON VÄGA PAKENDI SEINTE LIGIDAL! |
Voltige paat lahti tasasel puhtal pinnal, võtke Kasutusjuhend ja KONTROLLIGE, ET MINGID OSAD EI PUUDUKS. Juhul, kui leiate, et mõned osad puuduvad, kontakteeruge koheselt oma edasimüüjaga.
• Lugege ja püüdke Kasutusjuhendist aru saada!!!
• Pange paat kokku ja täitke see järgides Kasutusjuhendi instruktsioone.
• Kontrollige paadi keret vigastuste vastu ja pumbake täis õhupumbaga. Juhul, kui leiate, et midagi on valesti, kontakteeruge koheselt oma edasimüüjaga. Juhul, kui kõik on korras, soovime teile head GRAND nautimist!!!
Kuidas valida õige mootorivõimsus?
Tegelikult on kolm peamist punkti, mis tuleb otsustada: BRANDI NIMI, VÕIMSUS ja VÕLLI PIKKUS. Brandi nimi sõltub teie maitsest, eelistustest, kohaliku turu situatsioonist jne. - sellest me siin ei räägi. Aga we’d annab teile infot võimsuse, võlli pikkuse ja selliste tähtsate asjade kohta nagu paigaldamine ja mootori kalde kasutamine ning trimmimine.
MILLINE MOOTORIVÕIMSUS ON PARIM TEIE PAADILE? See on hea küsimus! Teie paadil on üks tipptähtsusega omadus: MOOTORI MAKSIMUMVÕIMSUS (Pma). See ei tähenda, et peaksite paigaldama maksimumvõimsusega mootori. Me tahaksime pakkuda teile kolm kõige tüüpilisemat valikut, mida saate teha ja nende iseloomustuse:
Tabel 1. Mootorivõimsuse valikud
TEIE VALIK | SÄÄSTLIK | OPTIMAALNE | EKSTREEMNE |
Mootorivõimsus % maksimum lubatud võimsusest | 40 - 60% | 60 - 80% | 80 - 100% |
Paadisõidu turvatase | Kõrgeim | Väga kõrge | Vastuvõetav |
Tippkiirus % maksimaalsel jõudlusel | Kuni 60% | Kuni 90% | 100% |
Kütusetarbimine | Madalaim | Optimaalne | Kõrgeim |
SÄÄSTLIK VALIK – mootori võimsus on kuni 60% maksimum mootori võimsusest, mis on teie paadile lubatud See on ökonoomilisuse, turvalisuse ja paadi eest hoolitsemise õige valik. Sellise mootoriga on paat küllaltki aeglane täiskoormuse juures, aga arendab kuni 60-70% maksimumkiirust kergena.
OPTIMAALNE VALIK – mootori võimsus on umbes 80% maksimum mootorivõimsusest.
• Selle valikuga kindlustate: Paadisõidu kõrge turvalisuse,
• Peaaegu maksimaalse tootlikkuse – erinevus 10% maksimumist ei ole üldse tajutav (muidugi kui te just ei ole võidusõitja!)
• See pikendab tunduvalt teie paadi eluiga.
Selle valik puhul demonstreerib paat oma võimalusi parimal viisil.
ME SOOVITAME SEDA TEILE KUI PARIMAT JA KÕIGE OPTIMAALSEMAT VALIKUT, MIDA SAATE TEHA!
EKSTREEMNE VALIK – mootori võimsus on umbes 100% maksimum mootorivõimsusest. Selle valiku puhul töötab paat KÕIGE PIIRIMAIL: turvalisuse, tootlikkuse jne. See on peamiselt kihutamise võimaluseks ja inimestele, kes armastavad ekstreemseid situatsioone, tugevat tuult ja võtavad oma elult KÕIKE. See on tõeliselt suurepärane tunne, aga seda ainult juhul, kui olete tugev ja piisavalt kogenud kontrollimaks paadi turvalisust!!!
VÕIMSUS ON VÄHEM KUI 40%
Paadi kasutamine mootori võimsusega vähem kui 40% maksimum võimalikust on samuti võimalik, kui tootlikus ei ole üldse tähtis ja te naudite erinevaid asju. Loodus on nii ilus, kui te ei häiri seda liiast!!!
VÕIMSUS ÜLE 100%: Paadi kasutamine mootori võimsusega, mis on üle lubatud maksimum mootori võimsuse on EBASEADUSLIK ja OHTLIK. Palun mõelge enne järele, kui otsustate minna seda teed, kuna
• see on ohtlik teie enda ja teid ümbritsevate eludele
• ülevõimendatud paadiga kaotate te koheselt oma paadi garantii
• puutute kokku tõsiste seaduse probleemidega.
Kuidas valida õige võllipikkus?
Tavaliselt on nõutav mootorivõlli pikkus selgelt äratoodud paadi Kasutusjuhendis. Võlli pikkus on standardne ja peab olema:
VÕLLI PIKKUS | Paadi rõhtpuu pikkus on nõutav |
LÜHIKE võll | 380 mm - 15' |
Pikk võll | 508 mm - 20' |
EKSTRA PIKK võll | 625 mm - 25' |
Peale mootori paigaldamist viige läbi viimane kontroll kindlustamaks, et kõik on korras: anti-kavitatsiooni mootoriplaat peab olema 25-50 mm (1-2”) madalam kui rõhtpuu madalaim punkt.
Kuidas valida õige propeller?
Enamasti kõigil pardatagustel mootoritel on komplektis standardne propeller. Mõned mootorite tarnijad müüvad neid eraldi, õige mõte oleks küsida mootori müüjalt selle kohta ostmisel. Vastasel juhul võite olla üllatunud! Tegelikult on peaaegu võimatu anda ühte ja õiget nõuannet optimaalse propelleri kohta, mida vajate oma paadile, sest see sõltub paljudest erinevatest asjaoludest. Peamiselt on see osa täpsest paadi häälestamisest ja on parem küsida professionaalidelt selle kohta. Juhul kui soovite proovida ise otsustada, järgige lihtsalt allpool olevaid kergeid samme:
Samm 1. Paigaldage mootor, laske sel töötada 10-12 tundi kuni see jõuab oma nominaalvõimsuseni.
Samm 2. Koormake paat nii paljude inimestega kui kavatsete tavaliselt sõiduta ja kontrollige maks. pöörete arvu täiskäigul tippkiirusel.
• Juhul, kui maksimaalne pöörete arv on väiksem kui maksimum pöörete arv, mis on seadistatud teie mootorile –ASENDAGE OMA PROPELLER ÜHE ASTME VÕRRA VÄIKESMA SAMMUGA ja kontrollige uuesti pöörete arvu.
• Juhul, kui jõuate kergesti maksimum pööretearvuni vähem kui 100% käiguga – VÕTKE ÜHE SAMMU VÕRRA SUUREM PROPELLER ja kontrollige pöörete arvu uuesti.
• Proovige mängida propelleritega, et saavutada parim tootlus täiskäigul, aga igal juhul on parem MITTE ÜLEKOORMATA oma mootorit ekstreemselt kiire propelleriga (liiga suur samm).
Praktilisel eesmärgil on parem võtta vähemalt kaks propellerit oma mootorile: üks – suure koormuse jaoks (lühikese sammuga) ja teine kergeks sõiduks (pika sammuga).
Üksik- või kaksikmootor?
Üksik- või kaksikmootorid? Kas üks 200hj mootor või kaks 100hj mootorit? Mis on parem?… See on väga vana küsimus, millele ühene vastus puudub? See on subjektiivse eelistuse objektiks. Aga osad asjad on täiesti selged: kahel mootoril on PALJU ROHKEM NÕRKU PUNKTE, PROBLEEME JA HALVEMAID KÜLGI võrrelduna ühe mootoriga:
• Kaksik maksab 60-80 % rohkem,
• nende tootlus on väiksem: tootluse ekvivalent on kahe 100 hj mootoril alati 10-20% väiksem kui üksik 200hj mootoril,
• Need on 70-80% raskemad, mis muutub tähelepanuväärseks 4-silindriliste mootorite juhul,
• Need võtavad 20-40% rohkem kütust omades keerulisemat ja kallimat kütusesüsteemi,
• Need on raskemini juhitavad,
• Need võtavad 2 korda rohkem ruumi rõhtpuul.
Vaadake seda – ei ole ühtegi tõsist põhjust valida kaksikmootor. Vahetevahel ütlevad inimesed, et:”… kaksikmootori korral on palju rohkem võimalusi ohutuseks, kui midagi juhtub merel ühe mootoriga …”. Võibolla mõnedes situatsioonides on see tõsi, aga kui vaatate kõige enam levinud probleemide nimekirja, näete te, et 90 % KÕIGIST VÕIMALIKEST OLUKORDADEST KANDUB PROBLEEM ÜHE MOOTORIGA KOHESELT ÜLE KA TEISELE. Näiteks: tõsised probleemid kütusesüsteemiga (vesi, mehaanilised vigastused jne.), roolisüsteemiga, elektri- ja juhtsüsteemiga mõlemal mootoril.
Kõige tuntum nõuanne selles situatsioonis on: TEIE INVESTEERING HEA KVALITEEDIGA VHS-RAADIOSSE VÕIKS OLLA PALJU Efektiivsem JA KASULIKUM KUI TEINE MOOTOR. See võib rannavetes olla ka tavaline mobiiltelefon!!!
NÕUANDED PAADISÕIDUKS
Kuidas paati täispumbata?
Pidage meeles: pumbake paat täis alles pärast seda, kui kokkupanek on täielikult lõpetatud! Igal täispuhutaval paadil on mõned täispuhutavad osad nagu mitmik-kamber toru, täispuhutav põrand (õhktekk), täispuhutav kiil ja muud, mis on väga tähtsad:
- Paadid puit põrandaplaatidega ja täispuhutava kiiluga: TORU=> KIIL TORU => ÕHKTEKK => KIIL Toru kambrite täispumpamise järjekord on küllaltki tähtis. Peareegel on: TAGANT NINA POOLE – pumbake tagumine kamber täis esimesena, nina kamber peab jääma viimaseks. Näiteks: vaadake õiget moodust 3 kambrilise, 4 kambrilise ja 5 kambrilise toru täispumpamiseks:
TÄHTIS!!!
• Pumbake täis kambrid peale eesmise AINULT 90% NOMINAALRÕHUST JA AINULT VIIMANE, EESMINE KUNI NOMINAALRÕHUNI!!! Kuna toru vaheseinad on elastsed, pumbake viimast kambrit kuni nominaalrõhk jaguneb kõigisse lõtvadesse kambritesse. Viimase kambri pumpamise tulemusena tõuseb rõhk kõigis kambrites nominaalväärtuseni “automaatselt”!
• Pöörake erilist tähelepanu kõigi ventiilide korralikule sulgemisele korgiga ja pingutage ilma tihendamiseta peale täispumpamist: Ilma suletud korkideta ei hoia ventiilid rõhku pikka aega!
Kuidas organiseerida ruumi ja tasakaalu?
Tasakaalu ja ruumikorralduse probleem paadis on küllaltki tõsise tähtsusega täispuhutavatele paatidele. Põhjus on väga lihtne: Mootori kogukaal, juht, reisijad, kütusepaak ja pagas on PALJU SUUREM KUI PAADI KAAL. Seega, mida saame teha tasakaaluga?
REEGEL ON VÄGA LIHTNE:
• PROOVIGE JAOTADA KÕIK KOORMUSED PAADIS ÜHTLASELT !
• HOIDUGE PÕHIKOORMUSEST TAGAOSAS!
MOOTOR – Mootor on kinnitatud rõhtpuu külge, sellega ei ole teha midagi.
JUHT – Roolipinniga mootori korral istub juht enamasti taga. See ei ole tasakaalu suhtes hea. Parim lahendus oleks kasutada juhtimiskonsooli kaugjuhtimissüsteemiga, mille saab paigaldada paadi keskele või nina poole. Juhul, kui see ei osutu võimalikuks, peaks kasutama erinevaid roolipinne, aga see lahendus ei ole nii hea ja mugav kui eelmine.
KÜTUSEPAAK – Osadel mootoritüüpidel on spetsiaalne koht kütusepaagi paigaldamiseks. Aga enamasti on see teie valik. Parim viis kompenseerida tagaosa kaalu on paigaldada kütusepaak paadi ninaossa. See on väga kasulik eriti siis, kui sõidate tühja paadiga ja paak on täis. Loomulikult ei ole selleks vajadust, kui paak on tühi.
REISIJAD – Tasakaalu saavutamiseks paigutage kõik reisijad ühtlaselt tekile ja ärge laske neil koguneda ühte punkti.
PAGAS – Ninaosa, ainult ninaosa on see koht! Ja ärge unustage kaasa võtmast mingit katet, millega kaitsta pagasit veepritsmete eest sõidu ajal!
“Enne sõidule minemist” kontrollnimekiri
Lõpuks on kõik valmis ja teil on aeg läbi viia viimane kontroll. On palju parem lahendada probleeme kaldal kui sõidu ajal, kui võib olla liiga hilja. Seega, enne sõidu algust, viige läbi viimane kontroll ja tehke kindlaks järgnevas asjad:
1. ILM
Ega ei ole tormihoiatust ja ilmaprognoos on positiivne
Tuul ja lained ei ole liiga tugevad teile ja teie paadile
2. REISIJAD:
Uurige järgi kas kõik oskavad ujuda
Kõik reisijad peavad üleüldiselt teadma, kuidas paati juhtida ja vähemalt üks peab seda oskama hästi
Kõigil on oma personaalne päästevest korralikult seljas
Kõigil on meresõiduks korralikud riided, mis vastavad ilmaoludele. Selgitage reisijatele, et veepeal on alati külmem kui kaldal.
3. PAGAS:
Pagas on hoolikalt suletud ja tekil kindlalt fikseeritud. Vajadusel katke pagas veepiiskade ja vihma vastu- Pagas ei tohi takistada reisijate liikumist paadis.
4. PAAT:
Rõhk torus ja teistes täispuhutavates osades nominaalne ja kõik ventiilid on korkidega tihedalt suletud
Paadil ei esine vigastusi ja defekte, eriti rõhtpuu osas
Teil on aerud, pump ja paranduskomplekt kaasas.
5. MOOTOR
mootoriklambrid on tugevasti pingutatud ja mootor on kinnitatud rõhtpuu külge talrepiga
teil on vähemalt KAKS MOOTORI STOPPLÜLITI TALREPIT kaasas (1 peamine, 1 tagavara)
Te olete hooldanud oma mootorit õigeaegselt ja reduktoris on õli.
6. KÜTUS
Kütuse ja õli paagid on täis.
TÄHELEPANU!!! Juhul, kui suundute rannajoonest kaugele, peate kaasa võtma piisavalt kütust topeltdistantsiks sihtkohta ja hädaolukorras tagasipöördumiseks. Kui teie paagi maht ei ole piisav võtke kaasa rohkem kütusepaake/anumaid.
Kõik kütusepaagid peavad olema tugevalt kinnitatud
Kütusepaagid, kütusetorud, kütusepump ja konnsektorid peavad olema heas seisukorras ilma kütuse lekketa.
7. DOKUMENDID
Teil on kaasas paadijuhtimisluba ja paadi dokumendid
Teil on kaasas teie sõidupiirkonna kaart (vajadusel).
Paadi planeerimine ja “hüppe” efekt
Rääkides täispuhutavate paatidega ümberkäimisest on vajalik öelda mõned sõnad selliste asjade nagu planeerimine ja “hüppe” efekt. Mis need on? Sellest arusaamiseks vaatame kuidas paat liigub vee pinnal.
Igal paadi sõidul on kolm tüüpilist etappi: VEE VÄLJASURVE ETAPP, LÜHIAJALINE ETAPP ja PLANEERIMIS ETAPP.
Mõned enamad detailid:
VEE VÄLJASURVE ETAPP.
Vee väljasurve etapis ujub paat Archimedese seaduse järgi vee väljasurve mõjul. See on etapp, kui paat seisab ja liigub aeglaselt. Vee takistus on sel juhul küllaltki madal.
LÜHIAJALINE ETAPP.
See on etapp planeerimise ja vee väljasurve vahel. Kas olete kunagi näinud kuidas reaktiivlennuk stardib? See on midagi sarnast. Selle etapi ületamiseks vajate täiskäiku (või peaaegu täiskäiku). Juhul kui mootor on piisavalt võimas, hakkab paat liikuma kiiremini tõstes ninaosa üles (sama mis lennuk!). Sel momendil jõuab veetakistus maksimumini kõige suurema paadi nina ülestõstenurgaga (seda efekti nimetatakse “hüpe”). Ja sel hetkel näib nagu paat HÜPPAKS” veest välja ja alustaks väga kiiret ja kerget planeerimist.
PLANEERIMISE ETAPP.
Planeerimisetapis ujub paat hüdrodünaamilise tõstejõu mõjul, mis tekkib vee kokkupuutest liikuva paadi põhjaga. Veetakistus on madalaim, mis lubab saavutada maksimumkiiruse.
Illustreerimiseks vaadake ülal olevaid jooniseid.
Esimene pilt näitab mootorivõimsust, mis on vajalik erinevate kiiruste hoidmiseks. Võite selgelt näha küngast – takistusküngast. Peale seda kui paat jõuab maksimumini, alustab see planeerimist ja vajab vähem võimsust kiiruse hoidmiseks. See tähendab, et paat vajab suuremat võimsust kiirusele 10 km/h kui kiirusele 15 km/h. Paradoks? Ei, see on TÕSI! Vee väljasurve ja lühiajalises etapis on paadi kokkupuutepind veega suurem kui planeerimisel, mis tähendab palju suuremat takistust, nii et selletõttu kulub rohkem jõudu.
On kaks kõverat: roheline kõver vastab hea tasakaaluga paadile või raskemale ja punane kõver halva tasakaaluga ja kergemale paadile. Kas märkate erinevust?
Teine joonis näitab paadi lõikenurka kiiruse funktsioonina. Punane kõver näitab halva tasakaaluga või raskemat paati. Roheline kõver hea tasakaaluga ja kergemat paati. “Hüppe” efekt on selgelt nähtav. See on tüüpiline kõigile planeerivatele paatidele. Kahjuks on see küllaltki ohtlik. Antud momendil on paadi ümberminemise risk kõige suurem. OLGE ETTEVAATLIKUD!!!
On üks viga, mis seda efekti stimuleerib – vale ruumikorraldus, kus maksimum koormus on kontsentreeritud taha. Ja ainult üks soovitus “hüppe” efekti vähendamiseks: PROOVIGA SUUNATA PAADI KOORMUS NINAOSASSE.
Kuidas valida õige mootori nurk?
Kõik paadid on väga tundlikud mootori võlli nurga suhtes. Kui see on vale, suurendab see meresõidu riskantsemaks. Kohendades tasakaalustuse nurka proovige leida kõige optimaalsem ja stabiilsem asend oma mootorile.
A) Kui mootor on kinnitatud liiga madalale, läheb ninaosa alla tugevalt loksutades.
B) Kui mootor on kinnitatud liiga kõrgele:
• Ninaosa läheb üles
• Paadi kere hakkab kaotama kontakti veega vähendades stabiilsust ja suurendades ümberminemise riski
• Propeller hakkab õhku võtma, mis põhjustab propelleri aeratsiooni.
C) OPTIMAALNE TASAKAAL
PAAT LIIGUB OTSE, KIIRESTI, ON HEAS KONTAKTIS VEEGA KUI MOOTORI VÕLL ON VERTIKAALNE.
Propelleri aeratsiooni (kavitatsiooni) efekt
Aeratsiooni efekt, mida vahel ekslikult nimetatakse “kavitatsiooniks”, tähendab propelleriga õhu võtmist, millega kaasneb äkiline mootori pööretearvu suurenemine üle limiidi. Sellest saate aru kui mootor hakkab äkitselt tegema undavat häält teravatel pööretel või sarnastes olukordades. Esiteks on aeratsioon küllaltki mootorit lõhkuv ning see häirib ümbritsevaid inimesi. Mõned põhjused, mis tingivad või stimuleerivad aeratsiooni:
PÕHJUS | Mida teha: |
Vale rõhtpost/ mootori võlli pikkus või paigaldamine | Kontrollige, kas paadi põhja madalaim punkt on vähemalt 25-50mm (1' - 2') kõrgemal kui mootori anti-kavitatsiooni plaadi pind. Kui see on väiksem, paigaldage mootor madalamale või kasutage pikemat võlli. Aeratsiooni reegel on: MIDA SÜGAVAMAL, SEDA PAREM!!! |
Vale tasakaalu nurk: mootori võll on liiga üles lükatud | See on üks tüüpilisemaid vigasid, mis põhjustab aeratsiooni. Probleemi lahendamiseks laske mootor madalamale kasutades trimmi või paigaldusstopperit |
Kokkuvolditavad paadid: Põhi ei ole piisavalt pingul | Kui põhi on lotendav, muudab see vee liikumist tagaosas ja stimuleerib aeratsiooni. Probleemi lahendamiseks veenduge, et põhi oleks pingul. Selleks: • Pumbake paadi toru ja täispuhutav kiil nominaalrõhuni • Kontrollige, et põrandalauad või õhktekk istuksid tihedalt |
Vale tasakaal – ülekoormusega ninaosa | Kontrollige tasakaalu ja ärge lubage kabiini ülekoormust ninaosas. See tasakaalustamatus võib omakorda põhjustada aeratsiooni |
Lainetus | Aeglustage kiirust ja taastage paadi tasakaal. Ärge kiirustage |
Kuidas pukseerida paati?
Muidugi, te võite lihtsalt kinnitada köie nina rõnga külge ja minna. Ja see ei ole probleem, kui peate läbima 100m ühest kohast jahisadamas teise. Aga kui olete pikal lõbusõidul avamerel, muutuv pukseerimine väga tähtsaks kuna võimalus leida vaba köit teie väikeses jullas on ebareaalne. Niisiis, kuidas paati pukseerida? Mis on õige, mis vale:
1) PRIMITIIVNE pukseerimine. See on kõigist võimalikest kõige halvem. Seda võib kasutada väga aeglasel liikumisel (kuni 5 km/t) rahulikul veel lühikesel distantsil otsese kontrolli all. Kiiremal liikumisel võib paat kaotada stabiilsuse ja hakata võnkuvalt liikuma, mis võib põhjustada pukseerimissilmuste purunemist, paadi ümberminekut või vigastumist. Pidage seda silmas.
2) LÄBIMÕELDUD pukseerimine. Sellisel juhul on pukseerimisköis ühendatud paadiga silmuse või aasaga, mis on fikseeritud kahe pukseerimisaasa külge toru külgedel ja liigub vabalt pukseerimisköie küljes nagu “valjastes”. See variant välistab täielikult kontrolli alt väljuvad paadi liikumised ja annab võimaluse pukseerida paati maksimum võimalikul kiirusel ilma probleemideta. Me soovitame peamiselt kasutada seda pukseerimisviisi.
3) “TIPPTURVALISUS” või “TORMI” pukseerimine. Soovitame seda eriti pikkadel meresõitudel avamerel, kus ei ole pukseeritavat paati selle kadumise korral võimalik üles leida. Selle meetodi puhul läheb “valjaste” köie ots pukseerimisrõngast läbi põhja alt ja on kinnitatud otseselt rõhtpuu külge. See on kõige tugevam ja ohutum viis paadi pukseerimiseks (isegi kui normaalsed puksiirsilmused on küllaltki pikad, lainetuses võivad ootamatuste ja eriolukordade korral tugevad sõlmed lõhkuda puksiiraasad, mis on küllaltki kõrgel – on parem kasutada kõige tugevamat lahendust).
4) Juhul, kui teil on vajalik pukseerida kedagi: Kinnitage “valjaste” silmus oma rõhtposti külge ja ühendage see peamise puksiirköie külge läbi metallrõnga/aasa või mõnel teisel viisil nii, et peamine pukseerimisköis saaks vabalt liikuda mööda “valjaste” silmust. See annab võimaluse liikumise stabiliseerimiseks, eriti kui muudate suunda.
Kuidas ankurdada?
Täispuhutava paadi ankurdamine on lihtsam kui tavalise, sest täispuhutav paat on kergem. Efektiivseks ankurdamiseks vajate mõningaid asju: ankur, metallkett, mõned haakelsilmused ja ankru köis.
• ANKRU TÜÜP On olemas mitmeid ankru tüüpe ja enamasti kõik need on head. Kui teil on täispuhutav paat proovige leida tüüp, millel ei oleks teravaid nurki/osasid, hoidmaks ära ujuvtoru vigastusi.
• ANKRU KAAL Kui teil on väike paat kuni 6 m (20') pikk ja kogukaaluga kuni 1000 kg (2200 naela), võite valida lihtsa valemi sobivaks ankrukaaluks
KUNI 3 m PIKKUSEGA PAADID = 4-5% PAADI KOGUKAALUST
3m –6 m PIKKUSEGA PAADID = UMBES 3% PAADI KOGUKAALUST
ÜLE 6 m PIKKUSEGA PAADID = 1-2% PAADI KOGUKAALUST
Kui kahtlete, valige raskem. See tasub ära!
• KETT ei ole väikeste paatide jaoks vajalik, aga SOOVITATAV!!! Võtke 1,5-2 meetrit (5'-7') sobivat ketti ja te näete erinevust: see suurendab efektiivsust 1,5 kuni 2 korda.
• ANKRUKÖIS Selles ei ole midagi erilist, lihtsalt veenduge, et see oleks piisavalt tugev ja pikk. Kui ankur peab hoidma teid kindlalt kohal, peab köie pikkus olema vähemalt 10 korda pikem kui vee sügavus. Sellisel juhul annab ankur endast parima.
Ankurdamiseks halva ilmaga (lainetus tugeva tuulega) või kui on vajalik hoida paadi asend fikseerituna, tuleks kasutada kahte ankrut. Nende paigaldamine võtab küll rohkem aega, aga paat on kindlalt paigal.
Kuidas paati tõsta?
Küsimus “Kuidas paati tõsta” tähendab “KUIDAS PAATI MITTE VIGASTADA JA HOIDA ÜMBRITSEVAD VÄLJASPOOL OHTU, KUI TE PAATI TÕSTATE ÜLES?”. Väga tihti põhjustab vale tõstmine paadi või selle osade vigastusi ja võib olla ohtlik ümbritsevatele inimestele. Toome ära mõned soovitused, kuidas tõsta paati korralikult ja sobivalt, ja mõned tüüpilised vead, millest hoiduda tuleks:
• Ärge kunagi tõstke paati koos inimestega pardal.
• Ärge kunagi tõstke töötava mootoriga paati.
• Ärge kunagi tõstke paati, kui on inimesed vees paadi lähedal.
• Teie tõstesüsteemi tõstejõud peab olema suurem kui paadi kogukaal.
• Tõstmisel kasutage ainult tõstmiseks mõeldud aasasid: tõsteaasad rõhtpuul, tõsteaasad jäigal kerel, tõsteaasad, mis on spetsiaalselt paigaldatud ujuvtorule. Kui teie paadil need puuduvad, paigaldage enne paadisõidule minemist.
• Ärge kunagi kasutage pukseerimisaasasid paadi tõstmiseks.
KAHJUKS on padusõidu ohutusel VÄGA DRAMAATILINE TAUST. Statistika teab, kui palju inimesi on uppunud ookeanides, meredes, jõgedes ja järvedes oma hoolimatuse tõttu, kui palju inimesi on kaotanud lähedasi sellise romantilise naudingu, nagu paadisõit, tõttu. Sellega seotult on teie jaoks ainuõige tee: ESITEKS: PEATE ENNETAMA KÕIK OHUD, MIS VÕIVAD TEKKIDA. TEISEKS: PEATE OLEMA ETTEVALMISTUNUD TOIME TULEKUKS NENDEGA, KUI NAD TEKKIVAD. Valmistunud toimetulekuks tähendab:
• omama turvavarustust
• omama turvalisuse ja päästmise teadmisi
• järgima ohutusreegleid
Parim viis ohutusnõuete õppimiseks on Paadiohutuse kursustel. Me tahaks mainida ära mõned kõige tähtsamad punktid.
Päästevarustus
1. PERSONAALNE PÄÄSTEVARUSTUS
Personaalne päästevarustus on rangelt nõutav kõigi merenduslike seadustega kõigis maades üle kogu maailma. On olemas erinevat tüüpi päästevarustust:
• rannaligidased päästevestid kaelatoega
• kergekaalulised päästevestid ilma kaelatoeta
• viskevahendid: padjad, päästerõngad, hoburauakujulised ujukid
• ujuvad päästeriided (jakid, püksid jne).
Õige ja seadusliku päästevarustuse valimiseks võtke parem ühendust oma paadisõiduohutus keskusega. Igal juhul peab olema päästevarustusel ametlik kinnitus kasutamiseks. JA PIDAGE MEELES – SEE VÕIB OLLA TEIE AINUS JA VIIMANE VALIK ELLUJÄÄMISEKS!!!
2. VALGUS JA SIGNAALID.
Paadi juhtimine öösel ilma sobiva valgustuseta on rumal ja seadusevastane. Seega vaadake üle oma valgustus, et hoida seda heas seisus. Kontrollige kohalikke navigatsioonireegleid, et teada õigeid regulatsioone navigatsioonisignaalide kohta ja kõiki vajalikke kinnitusi navigatsioonivarustuse jaoks – erinevatel maadel on need erinevad.
Samuti helisignaalid nagu vile, pasun ja visuaalsed hädasignaalid nagu hädatuled, suitsumärguanded või isegi lihtsad elektrilised taskulambid on väga kasulikud pardal – ärge neid unustage!
3. KAASASKANTAV VHF-RAADIO
Muidugi ei ole raadiotel mingit kokkupuudet täispuhutavate paatidega, aga iga paadiomanik peaks neid meeles pidama. Nüüdseks on raadiod väga portatiivsed, mitte rasked ja nende kasutamine ei ole nii keeruline.
On mitmeid põhjusi, et need peaksid olema pardal. See ei ole lihtsalt “HALLO!” ütlemiseks - võita vajada seda, et öelda “APPI!!!”
Kasutades hädaolukorras VHF kanalit 16 olete päästjate või läheduses olevate paatide keskel minutiga.
4. TULEKUSTUTI
Tulekustuti (kasvõi kõige väiksem) on soovitatav igale paadile. Muidugi kohandatava mootoriga väikepaatidel on see küllaltki komplitseeritud. Aga suurtel paatidel, eriti sisseehitatud kütusepaagiga paatidel on see vajalik.
Isegi kui te kunagi ei kasuta seda oma paadi jaoks, võib kellelgi teisel merel seda vaja minna.
Ohutus vees
Muidugi, paadisõit on suurepärane nauding, aga peate alati meeles pidama, et teie elu, reisijate elud ja ümbritsevad on riski all. Lihtsalt mõned tavalised soovitused, mis aitavad teid hoiduda probleemidest ja nautida paadisõitu:
1. HOIDUGE MÄRGITUD UJUMISPIIRGONDADEST, SUKELDUSPIIRKONDADEST JA KOMMERTSKASUTUSEGA ALADEST.
2. OLGE ERITI TÄHELEPANELIKUD UJUVATE INIMESTE JA UJUVATE POIDE SILDIGA “SUKELDUJA VEE ALL” LÄHEDUSES. ÄRGE LÄHENEGE NEILE TÖÖTAVA MOOTORIGA.
3. KUI SÕIDATE SUURE KIIRUSEGA, HOITKE KÕIK REISIJAD ISTMETEL VÕI PAADI SEES. ÄRGE LUBAGE NEIL ISTUDA ÄÄREL, ERITI NINAOSAS.
4. Mootorpaadi juhtimisel HOIDKE ALATI MOOTORI HÄRAABI STOPP-PINNI KÄES!!!
5. ÄRGE TEHKE ÄKILISI PÖÖRDEID ILMA EELNEVALT REISIJAID HOIATAMATA.
Õnnetuse /intsidendi korral
Enamus õnnetustest /intsidentidest on põhjustatud: Inimeste kukkumisest üle parda, kokkupõrgetest teiste paatide või objektidega vees ja paadi vigastustest või purunemisest sõidul. Mida sellistel hetkedel teha?
A. Üle parda kukkumine.
Juhul, kui see on üks reisijatest: ärge paanitsege! Pöörake paat aeglaselt tagasi ja võtke ta peale.
PIDAGE MEELES: ANTUD MOMENDIL ON TEIE MOOTORI PROPELLER TALLE KÕIGE SUUREMAKS OHUKS!
Juhul, kui see olete teie (juht) ja paadis ei ole kedagi, on ainult kaks võimalust: - kui sel hetkel teil on käes mootori hädaabi stopp- pinn, lülitub mootor koheselt välja ja te jõuate kergesti paadini. - kui teil ei ole käes mootori hädaabi pinni ja mootor jääb tööle, vajate ainult ÕNNE…
B. Toru tühjenemine.
Paadi ümbermineku korral
Täispuhutav paat ei lähe üldjuhul kunagi põhja – ÄRGE KUNAGI LAHKUGE PAADIST ILMA PÄÄSTEVARUSTUSETA VÕI KUI OLETE KALDAST LIIGA KAUGEL!!! Jääge oma paadi juurde ja hoidke tormitrossist kinni, enamustel juhtudel teised paadisõitjad näevad ja aitavad teid. Kui tunnete end kindlalt, võite proovida paati tagasi pöörata. Igal juhul pidage meeles: teie paat on teie peamine päästeparv.
Juhul, kui ujuvtorust on 50% õhku väljunud, ei ole probleem samuti nii tõsine. Pange mootor neutraalasendisse, voltige vigastatud toru osa paati, viige reisijad ja pagas tühjenenud osast paadi tasakaalustamiseks üle ja liikuge AEGLASELT lähima kaldajooneni. Igal täispuhutaval paadil on piisavalt ujuvreserve isegi mõne tühja kambriga.
Õige paatikate
Katted on täispuhutavatele paatidele väga tähtsad. Loomulikult kaitseb paati vihma, mustuse jne. eest. Aga esiteks peab see kaitsma ujuvtoru kulumise ja vigastuste eest - see on katte peamine funktsioon. Et pikendada paadi eluiga soovitame teil kasutada üldkatet.
Tavaliselt hea täispuhutavate paatide tootja varustab üldkattega kui valiktarvikuna. GRAND puhul saate üldkatte kaasa kõigile mudelitele alates kõige väiksemast kuni kõige suuremani. Iga kate istub paadimudelile perfektselt. Samuti on teine valik – tellida üldkate kuskilt mujalt. Aga siinkohal tahame anda teile mõned näpunäited oma enda kogemustest:
• Kate peab katma kogu toru ülemist pinda ja tekki, kaasarvatud koonused.
• Parem on kasutada kinnituselemente, mitte kummirõngaid, silmuseid jne…mis ei hoia katet 100% pingul. On eriti tähtis, et kasutaksite katet paadi kaitseks kui transpordite seda treileriga kiirteel.
• Kõik katte ääred ja nurgad peavad olema lisatugevdusega.
• Katte materjal peab olema veekindel, aga õhku läbilaskev. Ei ole hea mõte kasutada mitte õhkuläbilaskvaid materjale, kuna see põhjustab kõrge veeaurukontsentratsiooni, mis võib kahjustada mõningaid osasid ja varustust.
• Katte värvist
Pinna temperatuurist otsese päikese all lähtudes on parim valge värv, samas see on absoluutselt ebapraktiline, kuna muutub kohe räpaseks ja hakkab kiiresti inetu välja nägema.
Seega kuuma kliimaga piirkondades on parimaks valikuks helehall värv. Keskmise kliimaga piirkondades soovitame me kasutada halli või sinist, kuna need näevad head välja ja on ka samas väga praktilised.
• Pöörake tähelepanu kanga kvaliteedile ja selle värvi toimeaine täielikule stabiilsusele. Kanga halva kvaliteedi korral võite paadi korralikult ära määrida ilma võimaluseta seda edaspidi puhtaks saada.
Kuidas treilerit valida?
Eelistatav viis jäikade ja isegi kokkuvolditavate paatide transpordiks on treileri kasutamine. Õige treileriga muutub kogu paadiga ümberkäimine väga turvaliseks ja kergeks. Kuidas õiget treilerit valida? Mõned soovitused:
• Treileri suurus ja kandejõud peavad vastama paadi suurusele ja kaalule. Kontrollige oma paagi juhendist täpseid mõõte. Ei ole hea mõte valida suuremat “igaks juhuks” – teile meenub teie valik iga kord kui peate tirima treilerit ise rannas või libedal.
• Paadi suurem osa ja treiler peavad kokku puutuma! See tähendab, et on parem valida rohkemate rullikutega või suuremate rullpatjadega treiler. Eelistage alati rullpatju alati rullikutele: kokkupuude pind on rullikutel palju väiksem kui rullpadjal.
• Reguleerige rullikuid või rullpatju sobivaks paadi kujuga. Kiilijoon on parim piirkond kokkupuuteks, sest see on kere tugevaim osa.
• Parem on osta eriti vastupidav treiler eriti vastupidavate vedrudega, laiade ratastega ja tugevalt galvaniseeritud merenduslikuks kasutuseks.
Peale õige treileri leidmist mõned nõuanded kasutamiseks:
• Paat peab olema korralikult täispumbatud.
• Vedage paat treilerile kasutades nina aasa jäikadel täispuhutavatel paatidel või külgmisi pukseerimisaasasid kokkuvolditavatel.
• Liigutage mootori võll alla ja kinnitage toestades treilerile.
• Jätke veeimeja avatuks.
• Siduge paat rihmadega kindlalt ja tihedalt, kasutades nina, külgmisi ja tagumisi aasasid.
Pika distantsi puhul katke paat üldkattega, et hoida seda toru hõõrumise ja vigastuste eest ning keret tolmu ja kivide eest teel.
Kuidas voltida paat kokku?
Vahel muutub selline probleem nagu kokkuvoltimine tõeliseks probleemiks, kui te ei tea kuidas seda õigesti teha. Kahjuks juhtub selliseid olukordi, kui tühjaks lastud ja kokku pandud paat on suurem kui kandekott ja ei taha selle sisse minna ükskõik mida te ka ei püüaks teha. Muidugi sõltub see teie praktikast ja võite olla kindel, et peale mõningaid katsetusi saate sellega hakkama. Et see paremini toimuks, proovige järgnevat:
• laske paat tühjaks ja eemaldage kõik, mis peab olema eemaldatud:
põrandalauad, istmed, aerud (peale eemaldamist on hea võimalus puhastada ja kuivatada oma paat)
• tõmmake paat õhust tühjaks kasutades tühjendamise voolikut oma jalapumbal
• voltige rõhtpuu nina poole ja keerake torud rõhtpuule
• voltige torud paadi keskele
• voltige paadi kere alates ninast kuni rõhtpuuni (peab olema mitu kokkumurret)
• voltige rõhtpuu nina voldile
• pressige kokkuvolditud paati või asetage sellele raskus 5-10 minutiks ei eemaldada sissejäänud õhk
• siduge kokkuvolditud paat köie või rihmaga.
Jäikade täispuhutavate paatide puhul on meie nõuanded sarnased. Aga on üks erinevus: lihtsalt voltige toru kerele ja kaitske paadi välisäärt toru vigastuste vastu.
Ärge unustage jätta täispuhumisventiile avatuks, kui pakite paati.
Vees hoidmine
Paadi vees hoidmine sessiooni ajal on väga populaarne, sest siis on see igal ajal valmis sõitmiseks. Ja me soovime seda hoida valmina. Et hoida ära üllatusi, jälgige mõningaid lihtsaid reegleid:
• kinnitage oma paat kindlalt kai või merepontooni külge iga kord, kui jätate ta vette
• õppige ära mõned lihtsad meremehesõlmed paati kinnitamiseks – see säästab aega lahtitegemisel
• jätke alati veeimeja avatuks
• tõstke mootor üles ja pingutage
• kui tahate seda vahetada, on parem eemalda kütusepaak ja aerud paadist
• ärge unustage katta oma paati üldkattega. Parem on kasutada standardset üldkatet paadi jaoks (Vaadake paadi lisade loendit)
• Juhul kui eeldate, et paat püsiks heas seisundis seistes vees päikese all, on parem vähendada natuke survet torus ja teistes täispuhutavates osades: See vähendab paadi vigastamis- riski juhul, kui kuumuse tõttu rõhk suureneb.
Paadi sisetingimustes hoidmine
Hoidmiseks sisetingimustes kasutage kuiva, varjulist kohta, mis on eemal küttekehadest ja stabiilse temperatuuriga. Kui teil on piisavalt ruumi, oleks hea paat lahti rullida ja kergelt täis pumbata. See on PARIM MOODUS. Juhul, sellist võimalust teil ei ole, soovitame teil võtta paat aegajalt (kord 2-3 kuu jooksul) lahti ülevaatamiseks. Ärge rullige paati tihedalt kokku: Mida vähem volte sel on, seda parem.
Hoiduge voltidest nii palju kui suudate. Muidugi peab paat olema puhas ja kuiv, kui panete ta hoiule. Hea oleks kõiki osasid, mis akumuleerivad niiskust (tekstiilosad, padjad jne.) hoida eraldi, et kindlustada nende piisavalt kuiv olek.
Hoidmine talvel
Loomulikult ei ole parim viis hoida paati väljas – kujutage oma paati lume all! See on lihtsalt soovitus. Aga juhul, kui (kahjuks) teist valikut ei ole ja paat peab välja jääma, pidage meeles mõned tähtsad asjad:
• Madalad temperatuurid. Madal temperatuur ei ole ohtlik riidele (madalaim töötemperatuur on enamustele paadikangastele –30 kraadi C), aga on mõned tõsised piirangud: kuna riie kaotab madala temperatuuriga paindlikkuse, võib tekkida probleem, kui liigutate või deformeerite kangast kui see on külmunud. Soojendage seda esiteks ruumis kui tahate seda liigutada.
• Kate. Pikaajalisel seismisel ei ole standardkate piisav, see peab olema suurem enama vaba ruumiga õhule ümber paadi ventilatsiooniks. Katte suurus peab olema piisav, et katta kogu paat, mitte ainult ülaosa. Hea mõte on teha mingi raam ümber paadi katte jaoks, mis näeks välja nagu telk või väike maja paadile talvitumiseks.
• Treiler. Juhul, kui paat on treileril, proovige paigaldada see tugevale ja kindlale alusele, et vähendada koormust ratastele ja vedrudele.
• Mootorid. Talvel on hea võimalus viia läbi mootori hooldus teeninduses. Hea mõte ei ole igal juhul hoida seda väljas talve ajal, parem on see võta maha paadilt.
Võrrelduna puit, alumiinium või fiiberklaas paatidega vajavad täispuhutavad paadid rohkem hoolt – see on tõsi. Aga regulaarse ja korraliku hoolduse ja hoolitsusega võite nautida oma paadi omadusi ja pikka eluiga. Tegelikult ei ole kasutusjärgne hooldus komplitseeritud, aga see omab piisavat efekti teie paadi kestvusele. Hoides ta kuiva ja puhtana, õige teeninduse ja remondiga, on parim viis nautida oma paati pikka aega.
Kuidas puhastada ja kuivatada
See ei ole raske. Raskem on panna ennast seda tegema!
• Puhastage ja kuivatage oma paat iga kord, kui võtate ta veest välja
• Peale paadi lahtivõtmist peske paat ja selle osad rohke vee ja natukese seebiga
• Kui paat on väga must, peske puhastusvahenditega, mis on spetsiaalselt väljatöötatud PVC-le või kummile
• ärge kasutage LAHUSTIT, HAPPEID VÕI TEISI KEMIKAALE, mis ei ole spetsiaalselt loodud pvc või kummi jaoks – see vigastab paati ja sel juhul ei ole paat kaetud garantiiga
• Paadi puhastamisel kasutage tükki puuvillakangast või käsna, et hoida ära materjali vigastamist
• Kontrollige oma jõudu paadi puhastamisel – kangas on väga tundlik hõõrumisele. Liiga aktiivne puhastamine kahjustab paati rohkem kui normaalne kasutamine. Puhastage õrnalt.
• Kuivatage paati alati peale pesemist. Juhul, kui seda ei ole võimalik teha kohe peale kasutamist, tehke seda niipea kui võimalik. Juhul kui paat jääb märjana seisma (eriti sooja kohta), võib see põhjustada probleeme puitelementidele, laminaadile, värvitud kohtadele, anodeerimisele, riidele jne.
• Et ära hoida tõsiseid paadi vigastusi ärge kunagi kuivatage seda otsese tugeva päikse käes, eriti siis, kui see on tugevasti täispumbatud. Laske paat alati tühjaks kuivatamiseks, jättes natuke õhku sisse lihtsalt vormi hoidmiseks.
Puitosade hooldus
Kõik täispuhutavate paatide puitelemendid on tehtud spetsiaalsest veekindlast vineerist või puidust, mis on vastupidavad vee mõjule. Kõik need on kaetud veekindla värvi või lakiga või lamineeritud. Veekindlad värvid või laminaadid on ka väga vastupidavad veele. Juhul, kui värv või laimnaat on kuskilt vigastatud, satub vesi puitosale ja see hakkab punduma. Juhul, kui vineer on veekindel, ei pea te muretsema – vineeri kihid on liimitud kokku veekindla vaiguga. Tegelikult värvi või laminaadi vigastused ei ole paadile ohtlikud, kuid peate hoolitsema oma paadi eluea ja väljanägemise pärast – parem on need parandada. Parandamiseks:
- Kontrollige kõigi puitosade seisukorda hooaja lõpul ja märkige ära vigastusega kohad.
- Jätke vigastatud osad kuivama hästi ventileeritud ja kuiva kohta.
- Hõõruge vigastatud kohta ja kõrval piirkond üle liivapaberiga.
- Värvige kõik vigastatud kohad 2-3 kihi veekindla värviga.
Värvimisel on parem kasutada kahekomponentseid polüuretaan värve kuna need on kõige tugevamad ja veekindlamad.
Metallosade & varustuse hooldus
On kolm metalli, mida kasutatakse paatides: roostevaba teras, messing ja alumiinium ning põhiprobleemiks on korrosioon.
Roostevaba teras peab kõige paremini vastu korrosioonile ja ei vaja kaitsvat katmist. Merenduses kasutatakse mitmeid erinevaid roostevaba terase sulameid ja need kõik on erinevat korrosioonile vastupidavuse astmega ja hinnaga. Näiteks:
- Sulam 316 (DIN) – või A4: üks parimaid sulameid, mis kunagi ei roosteta. Küllaltki kallis.
- Sulam 304 (DIN) – või A2: pika aja jooksul ilmuvad roostetäpid, aga need on pinnalt kergesti eemaldatavad kasutades tuntuid mitte-abrassiiivseid puhastusvahendeid. Hind on väga mõistlik.
Messing on samuti küllaltki vastupidav korrosioonile, aga enamasti messing elemendid on kaetud nikli või kroomiga. Ühest küljest loob katmine roostevaba terase väljanägemise (!!!), aga teisest küljest kaitseb see messingit oksüdeerumise vastu (oksüdeerumine muudab messingi mustaks ja see hakkab kiiresti värvuma).
Alumiinium ei ole nii korrosioonikindel kui roostevaba teras või messing ja kaitsev katmine on absoluutselt vajalik. Kõige populaarsem alumiiniumosade kaitse on anodeerimine, mis mehaaniliselt ennetab korrosiooni. Kõik muud moodused (värvimine, lakkimine jne.) ei ole nii efektiivsed. Te saate selgelt näha, kui anodeerimine on läinud – alumiinium hakkab värvi muutma. Kahjuks kui see juhtub, ei ole midagi teha – alumiiniumi anodeerimine (samuti ka messingi katmine) on taastatav ainult tööstustingimustes.
Seega, kui alumiiniumi või messingi kattekiht on kadunud ja toimub korrosiooni protsess, on ainult üks võimalus probleemi lahendamiseks – vigastatud osade väljavahetamine.
Pöörake esmajoones tähelepanu elektrolüütilisele korrosioonile: selleks on parem hoiduda erinevate metallide omavahelisest kokkuliitmisest (nagu messing alumiiniumiga, teras alumiiniumiga…), kuna sellise kokkupuute korral algab elektrolüütiline reaktsioon koheselt ja see on isegi tõsisem kui tavaline korrosioon.
Plastiku ja fiiberklaasi hooldamine
Täispuhutavatel paatidel on palju erinevaid plastikelemente: aerukinnitid, aeru stopperid, aerulabad, ventiilid, käepidemed, käsipuud jne. Need on valmistatud erinevatest plastikutest nagu PVC, ABS, polüpropüleen, polüester, sünteetiline vaik jne.
Põhiline, mis võib juhtuda plastikosadega, on:
- Pinna kriimustamine, värvikaotud ja hägustumine, mis on põhjustatud UV-kiirgusest.
- mittekonverteeritavad deformatsioonid. Kõigil plastikutel on kristalliline struktuur ja pikaajalisel kasutamisel kuluvad nad rohkem või vähem.
Puhtana hoidmine pikendab plastikute eluiga, kuid muidugi ei peate nende hoolitsema. Põhiliselt on kõigil plastikutel juba lisaained, mis suurendavad vastupidavust UV-kiirgusele ja kergelt peatavad vananemist. Olge ettevaatlik valides kemikaale puhastamiseks – vale puhastaja korral võivad osad hävitada sekundiga. Seega, kui soovite kasutada midagi erinevat kindlast seebiveest, veenduge, et see puhastusaine oleks kasutatav plastiku puhul, mida soovite puhastada.
Võite leida ka niinimetatud “taastavaid vahendeid” – kemikaale, mis taastavad plastikelementide pinna. Kahjuks annavad need lihtsalt parema väljanägemise.
Lisaks olge väga ettevaatlikud taastajatega, mis sisaldavad silikooni, sest:
- Silikooni sisaldavate taastajate või puhastajatega kaetud pindadel on madalam võime kleepimisele.
- Väga tihti silikoonid võivad olla peamiseks põhjuseks õmbluste purunemisel – nende õmbluse piirkonnast läbitungimine vähendab kleepumise taset.
Parim viis ennetada plastiku hävimist on kaitsta paati aktiivsete UV-kiirte eest kasutades üldkatet ja vähendada aega, kui paat on otsese päikese all.
Kõik võimalikud probleemid fiiberklaasiga on sarnased muude plastikute omadele. Dekoratiivset geelkatet kõigile fiiberklaas osadele saab kergelt poleerida peegelsäravaks, kasutades sobivaid poleerimispastasid. Fiiberklaas osade hooldamisel peab olema ettevaatlik puhastusainetega, mis sisaldavad lahusteid ja teisi aktiivseid kemikaale. Need võivad sulatada geelkatte ja vigastada vormi.
Elektrisüsteemi hooldus
Põhiprobleemiks kõiksugu elektriseadmetel, mis võib neid vigastada on üks asi – korrosioon. Kuigi enamus elektriosasid on korrosioonikindled, on nende kontaktid (elektritakistid) eriti tundlikud isegi väiksemaile täppidele. Muidugi on see palju tõsisem soolases vees. Elektriosade hooldus on küllaltki kerge:
• Hoidke kõik kontaktid nii kuivad kui võimalik. Sel juhul on hea mõte paigutada kõik juhtmed kaitsvasse kattesse.
• Kontrollige kõiki juhtmeteotsi ja konnektoreid korrosiooni seisukohalt ja puhastage, kui midagi ilmub.
• Kontrollige akuklemme. Kuivatage, puhastage ja pingutage neid!
• Avage ja puhastage navigatsiooni tulesid, kontrollige, kas nad on veekindlad ja pirnid heas olukorras. Vahetage lambipirnid välja IGA hooaeg.
• Juhul, kui teil ei ole vooluringi- ainult kaitsmed: avage kaitsmekarp ja kontrollige iga kaitset. Hea mõte on need välja vahetada igal hooajal.
Teie paat on tegelik asi ja iga tegelik asi vajab aegajalt parandamist. Mida vähem hoolitsete oma paadi eest, seda rohkem tõrkeid tekib. Võimalike vigastuste ring on küllaltki lai: väiksematest torkeaukudest kuni lõpliku lagunemiseni. Ja iga erinev probleem vajab spetsiaalset parandamist. mida tõsisem on probleem, seda professionaalsemat parandust vajate.
Muidugi on tõsise probleemi korral parem parandada paati teeninduses. Aga tegelikkuses on enamus parandustest väikesed vigastused, mida kergelt saavad parandada mitteprofessionaalid. Täispuhutavate paatide kasutamisel on väga tähtis teada, kuidas teha väikesi parandusi, kuna on väikeste vigastuste võimalus on suur. Seega õpime natuke, kuidas neid teha.
Teie paranduskomplekt
Paranduskomplekt on asi, mis peab alati olema teiega kaasas, kui lähete paadisõidule. Kõige vajalikumad asjad on:
• valik erineva suurusega lappe – tavaliselt saate mõned paadiga koos ja mõned oma edasimüüjalt. 10-15 lappi on piisav. Veenduge, et lapid oleks samast materjalist, mis teie paat (PVC või HYPALON)
• Kahekomponendiline liim (100ml komplekt), mis on sobiv paadi kanga tüübiga: PVC või HYPALON. Kontrollige, et koostisosade koguseid ja et need oleks tihedalt suletud. Lugege läbi ja saage aru instruktsioonist
• Väike polüetüleen anum (umb. 50ml) liimisegu valmistamiseks
• 1-2 keskmise suurusega pintslit
• Väikesed käärid, nuga või lõiketera
• Veekindel liivapaber ja katteteip
Kõiki neid on väga kerge saada, lihtsalt ärge unustage neid!
Täispumpamise/tühjakspumpamise ventiilide parandamine
sisselaske avamine, õhu leke kere ventiilide ja toru kanga vahel.
Enamustel juhtudel väljapääs on vahetada või uuesti paigaldada ventiil. seda peate tegema teenidusjaamas või ise (sel juhul vajate spetsiaalvahendit ventiili asendamiseks).
Ventiili lahtivõtmiseks peate:
• 1.SAMM Tühjendage paat õhust
• 2.SAMM Pigistage ventiili mutter läbi toru käega või mehaanilise tööriista (kruustangid) abil õrnalt, ilma toru materjali vigastamata
• 3.SAMM Paigaldage ventiili tööriist ja kruvige ventiili kest ventiili mutrist välja (mutter jääb torusse). Peale lahtivõtmist kontrollige ventiili seisukorda vigastuste, mõrade ja deformatsiooni seisukohalt. Reeglina on parem võtta uus väljavahetamiseks
Ventiili paigaldamiseks:
• 1.SAMM Paigaldage ventiili mutter torusse või kasutage vana kui see on heas seisukorras – lihtsalt puhastage
• 2.SAMM Pange veekindlat tihendit ventiili keermetesse ja pinnale, mis sisaldab kangast
• 3.SAMM Keerake käega ventiili kest ventiili mutri külge, pingutage seda ventiil tööriista abil tugevalt, hoides ventiili mutrit läbi kanga (sama, mis lahtivõtmisel)
• 4.SAMM Jätke ventiil 24 tunniks hereetikuga seisma
• 5.SAMM Kontrollige õhukindlust seebiveega.
Õhulekke parandamine
Õhulekked on kõigi täispuhutavate paatide probleemiks. Õhu rõhk annab teie paadile vastupidavuse ja turvalisuse, selle kaotamine tähendab kõige kaotamist. Te peate teadma:
MAAILMAS EI OLE OLEMAS 100% ÕHUTIHEDAT TÄISPUHUTAVAT PAATI! IGA PAAT LEKIB JA AINUS KÜSIMUS ON KUI PALJU!
Kuidas teha kindlaks, et paat lekib:
• JUHUL KUI RÕHK LANGEB VÄHEM KUI 20% 24 TUNNI JOOKSUL, ON PAAT OK, SEE ON AKTSEPTEERITAV
Selline paat võib olla ilma pumpamata 3-5 päeva.
•JUHUL KUI RÕHK LANGEB ROHKEM KUI 20% 24 TUNNI JOOKSUL – UURIGE LEKET
Selline paat muutub pehmeks palju kiiremini – 1-2 päevaga.
Seni on parim ja kõige efektiivsem viis lekke leidmiseks seebivesi.
• 1.SAMM Valmistage segu: võtke 50% vedelseepi ja 50% vette ning segage need
• 2.SAMM Pumbake paat maksimum lubatud rõhuni
• 3.SAMM Pange segu paksult kontrollitavatesse kohtadesse. Lekke korral märkate kohe tillukesi õhumulle
Väga tihti on lekke allikas väga väike ja põhiprobleem on see üles leida. Kasutage otsimiseks järgmist skeemi:
PUMPAMISE VENTIILID => ÕMBLUSTE RISTUMISKOHAD TORU KOONUSTEL => KÕIK RISTÕMBLUSED => KÕIK PIKKIÕMBLUSED => KANGA PIND.
Kommentaarid:
- Umbes 50% kõigist leketest on põhjustatud ventiilide poolt, peamised põhjused on: ventiilid ei ole kaetud korgiga, on tihendamata, valed või kõvera otsaga, vigastatud korgi rõngastihendiga jne. Kontrollige neid esimesena.
- Umbes 20% leketest on õmbluste piirkonnas.
- Viimane 30% leketest on riide pinnal: Igasugused riide vigastused (torked, lõiked) ja kriimustused.
Peale lekke leidmist märkige see ära püsiva markeriga ja puhastage piirkond parandusteks.
Kuidas liimida?
Mõned sõnad liimidest üldiselt. Esiteks peab olema liim, mida plaanite kasutada, soovitatud täispuhutavate paatide parandamiseks. Seda võite leida täispuhutavate paatide müüjatelt või merenduspoodidest.
Sõltuvalt kanga tüübist, millest teie paat on valmistatud, vajate liimi kas PVC või HYPALONI jaoks. Need on erinevad. Seega, valige õige ja kontrollige alati liimi kirjeldust enne selle ostmist.
Liim võib olla ühe-või kahekomponendiline. Mis on vahe?
Ühekomponendilised liimid on peamiselt väga tavaliseks kasutamiseks. Need on lihtsamad kui kahekomponendilised. Kuid ühekomponendilise liimi liitekoha vastupidavus ei ole väga kõrge, eriti kui ilm on kuum.
Kahekomponendilistel liimidel on teine koostisosa, mida nimetatakse “tugevdaja”. “selle koostis stimuleerib liimi polümeriseerimist, mis märgatavalt suurendab vastupidavust ja temperatuuri stabiliseerimist liitekohtadele.
Seoses sellega on soovitus järgmine:
- Ühekomponendiline liim on vastuvõetav väga kergete ja kiirete paranduste korral, kui teil ei ole võimalust parandada vigastust kahekomponendilise liimiga.
- Kahekomponendiline liim on eelistatav igal juhul – see on ikka peamine!
Liimi kasutamise tehnoloogia on paranduste korral väga lihtne:
• 1.SAMM Määrake paranduskoht ja valige või lõigake välja sobiv lapp
• 2.SAMM Valmistage ette liimisegu: lisage õige kogus tugevdajat liimile ja segage tugevasti. Tugevdaja suhe on alati ära näidatud liimi juhendis. Tavaliselt on tugevdaja suhe 4-5%: 4-5 osa tugevdajat 100 osa liimi kohta. Kasutage segu maksimum 1 tunni jooksul muidu see kuivab kiiresti
• 3.SAMM Piirake liimitav piirkond paadil katteteibiga, et vähendada liimi ülemäärasust
• 4.SAMM Puhastage ja kuivatage ettevaatlikult mõlemad liimitavad pinnad. Juhul, kui teil on HYPALON paat, on absoluutselt vajalik hõõruda nii kanga kui lapi pinda liivapaberiga, et pind muutuks 100% matiks (PVC puhul ei ole vajalik)
• 5.SAMM Kandke peale esimene paksem kiht valmis segu mõlemale pinnale ja lake kuivada 20-25 minutit
• 6.SAMM Kandke peale teine paksem kiht valmis segu mõlemale pinnale ja kuivatage neid kuni need on nakkuvad
• 7.SAMM Võtke ära katteteip, pange lapp eelnevalt märgitud kohale ja vajutage sellele
• 8.SAMM Pange valmis liitekoht lamedale kõvale pinnale ja vajutage sellele NII KÕVASTI KUI VÕIMALIK kasutades metallrullikut või mõnda muud ümarat asja (klaaspudel, käärisangad jne.)
• 9.SAMM Jätke valmis liitekoht kuivama 2 päevaks enne, kui liigutate oma täispuhutavat paati. Hädaolukorra paranduse korral jätke see kuivama 2 tunniks ilma liigutamata ja seejärel pumbake paat nominaalist väiksema rõhuni täis. 2 tunni jooksul saavutab parandus 70% vastupidavuse, mis on piisav, et rahuldavalt jõuda sihtkohta ettevaatlikult sõites.
Torkeaugukude ja kriimustuste parandamine
Torkeaugud ja kriimustused ilmuvad hõõrumise või otsese torke tulemusena. Kuna see ei vigasta kanga kudet tõsiselt, saab selle parandada üksiku välimise lapiga.
Lapi suurust valides jälgige reeglit: see peab olema vähemalt 12-15 mm (1/2 tolli) suurem kui vigastatud ala. Seega, lapi diameeter torkeaugule ei saa olla väiksem kui 25 mm (1 toll). Kriimustuse lapid peavad olema kriimustuse kujuga ja 12-15mm (1/2 tolli) ümberringi.
Sisselõigete parandamine
Kangast läbivad sisselõiked on tõsised vigastused kanga koele, mis märkimisväärselt vähendavad selle vastupidavust.
Parim viis korrektseteks parandusteks on kleepida kaks lappi: üks sisse ja teine välja. Juhul, kui on probleem sisemise lapi paigaldamisega, õmmelge lõige kinni nailon (polüester) niidiga ja paigaldage ainult välimine lapp. Lapi suurus peab olema vähemalt 25-40 mm (1-1,5 tolli) ümber vigastatud koha.
Lõiked kuni 50 mm (2 tolli) peavad olema kliendi paranduskomplekti materjalidega.
Suutemate vigastuste korral on parim parandada seda professionaalide poolt kindlas teeninduses.
Ujuvtoru õmbluste parandamine
Õmbluste vigastused on kõige tõsisem probleem, mis saab juhtuda. Ainus võimalus nende parandamiseks on teeninduses. Hädaolukorras:
• Proovige panna lapid väljapoole saavutamaks õhukindlust nii palju kui võimalik
• Andke liimile nii palju kui võimalik aega kuivamiseks
• Ärge pumbake toru kõvasti täis – ainult madalaim rõhk, mis on lubab paadil ujuda madala kiirusega kaldale
• Parandage paat teeninduses niipea kui võimalik.
Varustuse ja osade parandus
Varustuse või osade liimimiseks kasutage liimimise standardsoovitusi. Selles ei ole midagi erilist. Ainus probleem on valida õige osa (istme hoidja, tõsteaas, pukseerimisaas jne.). Selles osas on parem küsida nõu edasimüüjalt
Fiiberklaasi ja geelkatte parandamine
Juhul, kui olete jäiga täispuhutava paadi omanik – mõned sõnad fiiberklaasi parandamisest. Fiiberklaasi parandamise tehnoloogia ei ole nii lihtne ja professionaalsed teadmised ning oskused on vajalikud. Antud põhjusel soovitame teil paluda professionaalidel viia läbi kere vigastuste parandamine. Mitte-professionaalse tööga võite probleemi teha isegi suuremaks kui enne.
Aga juhul, kui siiski soovite proovida – mõned sõnad fiiberklaasist üldiselt. Fiiberklaas koosneb kahest põhikomponendist: polümeervaik ja klaasfiiber. Parima väljanägemise saavutamiseks on iga fiiberklaas osa kaetud välisdekoratsioonkihiga – geelkattega (samuti polümeervaigu liik). Vaik ise on vedelik, aga peale tugevdaja lisamist muutub see tagasipöördumatult kõvaks. Klaasfiiber on tugevduseks ja muudab struktuuri tugevaks ja paindlikuks.
On kaks populaarset vaigu tüüpi: epoksüüd ja polüester. Polüestrit kasutatakse merenduses rohkem paatide kere tootmiseks, seega kui teil on jäik täispuhutav paat, siis 95% mis teil on, on polüester. On väga tähtis teada oma paadi vaigu tüüpi enne parandamise alustamist, sest erinevad vaigud ei ole kokkusobivad. Seega kontrollige seda kõigepealt edasimüüjalt.
Klaasfiibri tootjad toodavad mitut sorti klaasi: toor- (klaasfiiber on keritud poolidele, matt klaas (mittekootud materjal, mis on tehtud 50-70 mm pikkustest toorklaasi lõigetest) ja kootud klaaskangas. Toorklaas on peamiselt tööstusmasinates kasutamiseks, aga matt ja riiet saab kergesti kasutada käsitsi parandusteks. Nüüd mõned kõige tavalisemad soovitused kõige tüüpilisemate defektide korral:
- Geelkate kriimustub
Kui kriimustused ei ole sügavad (kuni 0,2 mm sügavad), aga tunnete muret väljanägemise pärast, võite lihtsalt lihvida neid liivapaberiga (astmed 800,1200,1500) ja poleerida peegelsäravaks poleerimispastaga. Juhul, kui kriimustused on küllaltki sügavad ja geelkate on märkimisväärselt kahjustatud, on parem karestada kahjustatud ala, kanda peale geelkate (seda saate kas oma edasimüüjalt või merenduspoest – ärge unustage kontrollida värvust!!!) ja seejärel hõõruda see laiali ja poleerida.
- Geelkatte purunemine
Kui märkate, et geelkate on katki, kontrollige esimese asjana, kas ainult geelkate on viga saanud ja paadikere ei ole vigastatud. Õõnestage ettevaatlikult katkist piirkonda 4-5 mm laiuses kuni jõuate polüestrini ja kontrollige keret. Kui polüester on OK, täitke pilu geelkattega ja hõõruge ning poleerige seda peale polümeriseerimist.
- Keret läbiv vigastus ja auk. Selliseid vigastusi on küllaltki raske parandada ja vajalikud on mõned spetsiaalteadmised. Juhul, kui leiate keret läbiva vigastuse või augu, on seda parem paranda teeninduses/parandustöökojas professionaalide poolt.
Selgitused:
+ - varustus on nõutav;
– - varustus ei ole nõutav;
* - nõutav sertifikaat/markeering (SOLAS, CE või ISO);
** - nõutav väikelaeval, kus kasutatakse lahtise leegiga küttekeha, põlevaid vedelikke või gaasiseadmeid, sisemootorit või üle 25kW võimsusega päramootorit
C* - C-